OTROŠKA IGRA: KAKO SE IGRATI IN KAKO IZBRATI DOBRO IGRAČO ZA OTROKA?

KAKO SE IGRATI?

Igra je ključno orodje za spodbujanje otroškega razvoja, še posebej govora in jezika, zato jo redno uporabljamo tudi logopedi. S preprostimi aktivnostmi lahko vsak starš ali skrbnik spodbuja otroka k boljšemu razumevanju in uporabi besed. Tukaj je nekaj preprostih načinov, kako se igrati z otrokom:

  1. Imenovanje predmetov in opisovanje dejanj

Med igro z igračami (npr. avtomobilčki, punčkami ali sestavljankami) otroku poimenujte predmete: “To je rdeči avtomobil,” ali opišite, kaj počnete: “Zdaj avtomobil pelje po klancu navzdol.” Otroci tako skozi igro povezujejo besede z njihovim pomenom.

  1. Spodbujanje igre vlog

Pretvarjanje je odličen način za razvoj jezika. Na primer, z igro kuhanja otroku pokažite, kako se pripravi jed, in ga spodbudite, da opiše, kaj dela. Postavljajte odprta vprašanja, kot so: “Kaj bomo danes skuhali?” ali “Koga bomo povabili na kosilo?”

  1. Petje in rime

Pesmi in rime so čudovit način za razvijanje slušnega zaznavanja, besedišča in ritma jezika. Pojte skupaj otroške pesmi ali ustvarite svoje rime, ki vključujejo otrokovo ime ali predmete, s katerimi se igra.

  1. Sledite otrokovim interesom

Če otrok kaže zanimanje za določeno igračo ali aktivnost, mu sledite. Pogovarjajte se o predmetu, postavljajte vprašanja in ga spodbujajte, naj sam prispeva nove ideje.

 

Pomembno je, da:

  • otroka spodbujate, ne da bi ga silili v govor,
  • uporabljate preproste stavke in ponavljate ključne besede,
  • pohvalite in potrjujete otrokov trud pri izražanju.

KAKO IZBRATI DOBRO IGRAČO?

Medtem ko so nekatere igre ustvarjene posebej za poučevanje, to ne pomeni, da so edine koristne. Tudi prosti tipi igre, kot so domišljijske igre in igre z igračami, krepijo kognitivne in socialne spretnosti. Otroci pogosto pridobijo veščine pri navadnem igranju, saj se učijo skozi lastno raziskovanje in eksperimentiranje. Dandanes sta izbira in nakup igrače velik izziv. Police v trgovini so polne, možnosti je veliko, prav tako obljub na embalaži.

Ko izbiramo igračo za otroka je pomembno, da se držimo naslednjih kriterijev:

  1. Ali se otrok lahko igra na več načinov?

Najboljše igrače so tiste, ki omogočajo različne vrste igre. Na primer, kocke ali figurice lahko otroci uporabijo za gradnjo, igro vlog ali celo za učenje barv in štetja. Večnamenskost spodbuja otrokovo ustvarjalnost in domišljijo, kar je ključno za njihov razvoj.

  1. Spodbujanje aktivnosti namesto pasivnosti

Izogibajte se igračam, ki otroka pasivno zaposlijo (npr. samo pritiskanje na gumbe z lučkami ali zvoki). Namesto tega raje izberite igrače, ki spodbujajo gibalno in miselno aktivnost, kot so konstrukcijske igrače, sestavljanke ali materiali za ustvarjanje (plastelin, barve, papir).

  1. Podpora socialnemu in čustvenemu razvoju

Igrače, ki vključujejo igro vlog ali interakcijo z drugimi, pomagajo otrokom pri razvoju socialnih veščin. Lutke, trgovinski seti ali zdravniški pripomočki so odlični za domišljijske igre, kjer otroci posnemajo odrasle in se učijo komunikacije, čustvenega izražanja ter sodelovanja.

 

Dobre igrače so tiste, ki spodbujajo:

  1. Ustvarjalnost otrok: kocke, figurice ljudi in živali, ustvarjalni materiali (papir, stari katalogi, karton, papirnati tulci, barve, krede, plastelin, lepilo, škarje,…), vozila (avtomobilčki, letala ‒ enostavna, ne na daljinsko vodenje), večji kosi blaga in kostumi (ne potrebujemo dragih kupljenih pripomočkov).
  2. Sodelovanje in interakcijo: družabne igre, konstrukcijske igrače in sestavljanke, šotori (pravi ali iz rjuhe), lutke in plišaste igrače (za igro vlog).
  3. Gibanje: žoge, baloni in mehurčki, kanglice, posodice, košare in lopatke (s katerimi bo otrok presipal pesek, prelival vodo ali pa oblikoval potičke, vanje nabiral storže, liste, kamenje, v njih kuhal čarobni napoj), kolebnica in vrvi (ki jih lahko uporabijo za guganje, plezanje, ali na vrh tobogana pripelje »zaklad), gugalnice, hodulje, skiro, kolo, zmaji, papirnata letala.

Zapisala: logopedinja Katja

 

VIRI

American Speech-Language-Hearing Association (ASHA): www.asha.org

American Academy of Pediatrics (AAP): www.healthychildren.org

Hirsh-Pasek, K., & Golinkoff, R. M. (2003). Einstein Never Used Flashcards: How Our Children Really Learn—and Why They Need to Play More and Memorize Less.

Konda, A. Zakaj in kako se igrati s svojim otrokom. Napotki za starše predšolskih otrok. Ljubljana: Izobraževalni center Pika, Center Janeza Levca Ljubljana, 2021.

Piaget, J. (1951). Play, Dreams, and Imitation in Childhood.

Zero to Three: www.zerotothree.org

 

Update cookies preferences