Kaj potrebuje otrok za razvoj komunikacije, jezika in govora

NOTRANJI DEJAVNIKI

  • otrok mora imeti željo po komunikaciji
  • otrok mora imeti socialni interes, socialno zavedanje in znanje o socialnih interakcijah
  • otrok se mora zavedati čemu komunikacija služi
  • otrok mora imeti dobro delujoča čutila  – predvsem vid in sluh
  • otrok mora imeti dobro delujoč nevrološki sistem
  • otrok mora imeti dobro strukturno rast in razvoj, kot na primer razvoj  dihalnega sistema, govornega aparata in artikulatorjev
  • otrok mora imeti normalen kognitivni razvoj
  • otrok mora imeti dobro razvite perceptualne in mentalne sposobnosti

ZUNANJI DEJAVNIKI

  • otrok potrebuje varen in ljubeč odnos s starši in svojci, ki ga spodbujajo, da komunicira in na njegove poskuse komunikacije odgovorijo
  • otrok potrebuje priložnosti za interakcijo z znanimi in neznanimi osebami, da se nauči kulturnih in socialnih pravil komunikacije (začenjanje komunikacije, odziv, pozdravljanje, zahtevanje, zavrnitev, izmenjave v komunikaciji)
  • otrok potrebuje priložnosti za interakcijo z odraslimi in drugimi, da sliši govorjeni jezik in razvija razumevanje te-tega ter posledično razvija govor
  • otrok potrebuje izkušnje s situacijami, v katerih posluša govor, namenjen njemu in izkušnje v situacijah, kjer lahko povezuje koncepte in jezik (uporaba različnih rutin).
  • otrok se mora učiti o svetu tako, da ga izkuša, predvsem preko igre

Govorno-jezikovni razvoj poteka po določenih razvojnih mejnikih, ki jih najdete v spodnji tabeli. Svojega otroka lahko ocenite s pomočjo Kontrolnega seznama za starše, ki ga najdete na povezavi.

Razvojni meniki

DO 1 LETADO 1 LETA ½DO 2 LETDO 2 LET ½DO 3 LETDO 3 LET ½DO 4 LETDO 5 LETDO 6 LET
Ko ga pokličejo po imenu, se obrne.
Kaže zanimanje za zvoke iz okolja izven neposredne okolice (npr. pasji lajež zunaj).
Razume prve zaimke (npr. jaz, ti).
Razume stavek z dvema pomenskima besedama (npr. “Daj mi žogo in avto”).
Pokaže, ko zasliši zanimiv zvok (npr. steče pogledat gasilsko vozilo, ko zasliši sireno).
Prepozna besede, ki označujejo barve.
Razume stavek s tremi pomenskimi besedami (npr. “Daj mi banano, jabolko in pomarančo”).
Razume stavek s štirimi pomenskimi besedami (npr. “V sestavljanko daj zdaj tigra, slona, žirafo in opico”).Spomni se in prikliče pet elementov zgodbe (npr. “kužek, rože, izgubljen, drevo, mačka”, potem ko je slišal zgodbo o izgubljenem kužku, ki izkopava rože in napodi
mačko na drevo.
Poveže zvok živali ali predmeta s to živaljo ali predmetom (npr. “čuha puha” za vlak).
Najde poznane predmete, ki so skriti pogledu, ko zanje prosimo (npr. v drugi sobi).
Ponovi niz dveh številk, črk ali besed.
Pokaže na dejanje na sliki, ko je to poimenovano (npr. jok, jahanje, česanje).
Sledi navodilom z dvema poznanima opisnima besedama (npr. “Daj mi veliki rdeči avto”).Razume vedno več besed za lokacijo (npr. pred, za).
Zapomni si in prikliče tri elemente zgodbe (npr. “dekle, zmaj,
plaža”, potem ko je slišal zgodbo o dekletu, ki spušča zmaja na plaži).
Ponovi niz štirih številk, črk ali besed.
Ponovi niz petih številk, črk ali besed.
Dosledno se odziva na navodila, izrečena z odločnim tonom glasu (npr. “Pusti to”).
Izvede kretnjo, povezano z znano pesmijo (npr., zaokroži z rokami, ko sliši “Kolesa na avtu se okrog vrte”). Razume vsaj dve opisni besedi (npr. umazan, majhen).
Razume večino povedanega med poznanimi, vsakdanjimi rutinami.
Začenja razumevati in odgovarjati na preprosta vprašanja,
ki zahtevajo razmislek
(npr. kaj narediš, ko si lačen).
Prepozna jezikovne absurde (npr. “Je na tvoji glavi slon?”).
Ponovi osemzložni stavek, ki vsebuje poznano besedišče in slovnico.
Ponovi do dvanajstzložni stavek, ki vsebuje znano besedišče in slovnico.Ponovi do štirinajstzložni stavek, ki vsebuje znano besedišče in slovnico.
Razume nekatere specifične besede ali besedne zveze
(npr., imena običajnih predmetov).
Med igro sledi navodilom z enim korakom (npr. “Daj mamici”).
Sledi novemu, preprostemu navodilu (npr. “Pojdi iskat ključe od avtomobila v torbico”).
Razume nekatere prve koncepte velikosti (npr. veliko, malo) in količine (npr. eno, vse).
Poimenuje vsaj 10 stvari na podlagi njihove funkcije (npr. Kaj lahko jemo?).
Razume vedno več opisnih besed (npr. gladek, mehak, visok, nežen).
Razume slovnično strukturo za vse glagolske čase (npr. sedanjik “češem se”, preteklik “počesal sem se”, prihodnjik
“počesal se bom”).
Razume vse večje število konceptov količine (npr. pol, cel) in časa (npr. jutri, popoldan).
Razume in zna odgovoriti na vprašanja tipa “Kaj je na stvareh enako/različno” (npr. “Kako sta avto in kolo enaka?” - oba
imata kolesa).
Poda nam predmet, ko mu s kretnjo pokažemo, da ga želimo.
Pokaže na poznane predmete, ko jih poimenujemo.
Ustrezno odgovarja na preprosta vprašanja z da/ne.
Prepozna nekaj običajnih predmetov, ko so jim dodeljene
funkcije (npr. nekaj, kar.
jemo)
Razume in odgovarja na preprosta vprašanja (npr. ‘Kje’, ‘Kdo’, ‘Kaj dela...’).
Sledi navodilom s tremi koraki (npr. “Pojdi v kuhinjo, vzemi svoje čevlje in nato pojdi v
avto”).
Sledi navodilom, ki vsebujejo vsaj šest ključnih besed (npr. “Postavi avto in rdečo žogo pod stol”).Razume koncept nasprotja (npr. mokro- suho, glasno-tiho, težko-lahko).
Razume in odgovori na zahtevna vprašanja (npr. “Kdaj”, “Zakaj”, “Kako”).
Začne izvajati preprosta dejanja kot odziv na rutinske, znane besede ali fraze (npr. pomaha v
odgovor na “papa”).
Razume 30 do 50 besed (predvsem imena običajnih predmetov in dejanj).
Vsak teden razume približno 10 novih besed.
Razume približno 300
do 500 besed.
Sledi navodilu z dvema korakoma, ki nista v zvezi drug z drugim (npr. “Zapri vrata in izklopi TV”).Razume približno 900
do 1200 besed.
Zna sklepati v preprosti situaciji (npr. “Očka ima ključe od avta, kaj misliš, da bo zdaj naredil?”).Razume preprosto zgodbo z glavnim likom, jasnim zaporedjem dogodkov in koncem.
Razume približno
13.000 besed.

KONTROLNI SEZNAM ZA STARŠE

PDF