6 NASVETOV ZA ŠIRJENJE OTROKOVEGA BESEDNEGA ZAKLADA

Govor starša je najpomembnejši element, pri razvoju govora in jezika. Otroci, ki so rojeni v družine, kjer se manj pogovarjajo, dobijo manj odzivov staršev. Otroki, staršev ki uporabljajo manj raznoliko besedišče, bodo bistveno slabše razvili svoj govorno-jezikovni potencial.

Psihologa Betty Hart in Todd Risely sta v raziskavi prišla do spoznanja, da na otrokov govorno-jezikovni razvoj, pomembno vpliva domače okolje. Ugotovila sta, da otroci, ki izhajajo iz manj spodbudnega okolja v enem letu doma slišijo okoli 13 milijonov besed. Otroci, ki izhajajo iz spodbudnega okolja slišijo okoli 45 milijonov besed. Razlika je 33 milijonov besed. Število besed se ne nanaša na število različnih besed, ampak na seštevek vseh skupaj. Ugotovila sta tudi, da starši, ki se z otrokom več pogovarjajo, večinoma uporabljajo tudi bogatejše in bolj raznoliko besedišče. Kritično obdobje za razvoj jezika, so prva tri leta otrokovega življenja. Starši imajo s svojim govorom pomemben vpliv na otrokove sposobnosti: razvijanje matematičnega potenciala, vizualno-prostorske predstave, pismenost, regulacijo vedenja, reakcijo na stres, vztrajnost in tudi razvoj moralnih vrednot.

Z vami delim 6 nasvetov za izboljšanje otrokovega besednega zaklada:

1. PONAVLJAJ, PONAVLJAJ, PONAVLJAJ

Raziskave so pokazale, da morajo biti otroci večkrat izpostavljeni istim besedam. To pomeni, da večkrat kot otrok sliši besedo, hitreje jo bo usvojil. Ko preživljate čas s svojim otrokom, pomislite na besedo ali besede, ki jih lahko večkrat ponovite med aktivnostjo. Na primer, medtem ko se igrate z mehurčki, namočite paličico v milnico, poglejte svojega otroka in recite “tri, štiri, zdaj!!” Ko mehurčki lebdijo v zraku, jih lahko vaš otrok poka. Opišite mu, kaj se dogaja, tako da rečete “pok!” ko poči mehurček. Vsakič, ko poči mehurček, recite “pok!” To je odličen način za združitev besede iz besedišča z dogajanjem v resničnem življenju. To lahko ponovite večkrat in otroku ponudite veliko izpostavljenosti in izkušenj z besedno besedo “pok”.

 

2. OPISUJTE KAR POČNETE

Opisujte svoja dejanja tako, da ubesedite, kar vidite, česar se dotikate, kar počnete ali mislite. Otroka tako izpostavite različnim izrazom, vključno z različnimi glagoli, pridevniki in občutki. Pomislite česa vse ne povemo na glas. Zdaj pa pomislite na vse besede, ki bi jim bil vaš otrok izpostavljen, če bi svoje misli povedali na glas! Poglejmo si, kaj vse lahko ubesedite med pripravo malice. Otrok sedi na svojem stolčku za hranjenje in čaka na obrok. Uporabili bi lahko naslednje besede in fraze: »režem, režem banano, banana je mehka, banana je rumena, rezanje je končano, mmm kako je banana okusna, sita sem,…”

Pri starejših otrocih, lahko izbiramo besede na osnovi naslednjih lastnosti:

  • KATEGORIJA: besede lahko organiziramo v skupine. Na primer, svinčnik spada med šolske potrebščine. Kaj še sodi med šolske potrebščine?
  • LOKACIJA, kjer element najdemo, omogoča vašemu otroku, da si predstavlja ciljno besedo. Na primer, svinčnik lahko najdete v skodelici za svinčnike, v predalu doma ali v nahrbtniku. Izogibajte se nespecifičnim lokacijam, kot sta trgovina ali šola, saj tam najdete veliko predmetov.
  • FUNKCIJA: z otrokom se pogovarjajte o namenu predmeta (čemu služi, kaj počnemo z njim). Na primer, svinčnik se uporablja za pisanje. Prepoznavanje lastnosti omogoča otroku, da poveže samostalnik z dejanjem.
  • ASOCIACIJE: s pomočjo asociacij lahko poiščemo predmete, ki sodijo skupaj. Na primer, svinčnik ima radirko. S čim še povezujemo svinčnik?
  • OPIS: predmet opišemo, določimo barvo, obliko, velikost, material iz katerega je predmet izdelan,… Na primer, svinčnik je dolg in suh. Na enem koncu ima radirko, na drugem koncu pa grafitno konico za pisanje.

 

3. SKUPNO BRANJE

Naj bo branje del vaše dnevne rutine. Ni nujno, da je branje le del večerne rutine, beremo lahko tudi čez dan! Branje je za majhne otroke izjemno pomembno, saj jih tako izpostavi novim besedam, ki jih ne slišijo vsak dan, in posledično poveča njihov besedni zaklad. Doma imejte knjige, ki so vedno dostopne vašemu otroku. To lahko pomeni, da otrokove knjige postavite na klubsko mizico ali v zabojček v njihovem igralnem kotičku. Če vaš otrok v knjigi naleti na novo besedo, mu jo poskusite predstaviti v resničnem življenju. Na primer, vi in ​​vaš otrok berete knjigo o kužku, ki se »umaže«. Čez dan začnite uporabljati besedo “umazan” v drugih kontekstih, na primer, “Moje roke so umazane!” po večerji ali “Moji škornji so umazani!” po igri zunaj. To bo vašemu otroku pomagalo razumeti novo besedo.

 

4. VPRAŠANJA IZBIRE

Čeprav so vprašanja odličen način za sodelovanje z drugimi, so lahko bombardirajoča. Namesto da otroku postavljate vprašanja, na katera lahko odgovori le z da ali ne, mu raje ponudite izbiro. Možnosti da/ne lahko omejijo število besed v otrokovem odgovoru, saj lahko odgovori z enobesednim odgovorom (tj. vprašanje: »Ali želiš piškotke?«, odgovor: »Da.«). Namesto vprašanja “Ali boš pil sok?”, vprašajte “Boš pil mleko ali sok?” Izbire lahko pomagajo povečati otrokovo razumevanje besedišča (jezikovno razumevanje) in jezikovno izražanje, saj je otrok bolj izpostavljen večjemu številu besed! S širjenjem besednega zaklada postane otrok učinkovitejši pri sporočanju svojih želja in potreb ter zmanjša lastne frustracije.

 

5. IGRAJ SE Z OTROKOM

Igra je ZABAVNA – pridružite se otrokovi igri! Preko igre spodbujate otrokov jezikovni razvoj, nudi pa vam tudi priložnosti za preživljanje prijetnega časa z otrokom. Med igro sledite otroku, ga opazujte, počakajte in poslušajte. Morda boste slišali nove zvoke ali besede. Vaš otrok morda uživa v zlaganju kock. Vsakič, ko otrok postavi novo kocko na vrh, ga lahko ubesedite: “Gor!” Izmenično zlagajte kocke in spodbujajte svojega otroka, da uporabi besedo “Gor!”. Da bodo stvari še bolj razburljive, naj otrok podre stolp, ki sta ga zgradila skupaj. Ko kocke padejo, lahko rečete “Dol!” Zagotovo se bosta zabavala!

 

6. PETJE PESMI IN UPORABA RIM

Glasba je učinkovit način za spodbujanje razvoja govora, jezika in komunikacije. Pesmi, zlasti otroške, predstavljajo jezik na zabaven, ponavljajoč se način. Otroka seznanijo z vzorci v jeziku, govornimi zvoki in rimami. Zaradi ponavljanja, si otrok besede hitreje zapomni. Večkrat kot besedo uporabimo v kontekstu, hitreje si jo otrok zapomni in razume njen pomen. Pesmi lahko dodamo tudi gibe, ki so otroku pri učenju v veliko pomoč. Ko pesem nekajkrat odpojete/odplešete, ne pozabite narediti premorov in otroku omogočiti, da gib pokaže oz. izgovori besedo sam.

 

 Zapisala: logopedinja Katja

Update cookies preferences