Logopedi, ki se ukvarjamo z zgodnjo obravnavo v logopedski obravnavi obožujemo sestavljanke, saj lahko otroku na igriv način pomagamo pri razvoju govora in jezika. S sestavljankami razvijamo veliko različnih veščin: FINO MOTORIKO (otrok razvija pincetni prijem), razvijamo ZAZNAVANJE IN OBDELAVO INFORMACIJ (otrok položi oblike v igralno ploščo za vstavljanje predmetov različnih oblik, uči se s poskusi in napakami, Išče podobnosti in razlike, razvija komunikacijske izmenjave), ŠIRIMO BESEDIŠČE (otrok prepoznava besede, s katerimi poimenujemo predmete, živali, osebe), SPODBUJAMO JEZIKOVNO IZRAŽANJE (otrok poimenuje predmete, živali in osebe, odgovarja na vprašanja in oblikuje daljše fraze in stavke.
RAZVOJA POSLUŠNJA, GOVORA IN JEZIKA LAHKO SPODBUJAMO NA NASLEDNJE NAČINE:
1. Poimenovanje in zahtevanje
Ko se otrok igra s sestavljanko, poimenujemo predmete, živali, osebe, ki predstavljajo posamezen del. Če želimo, da otrok poimenuje sam, ga spodbudimo z vprašanjem: «Kaj boš pospravil sedaj?» Če otrok še težko prikliče besedo ali besedo šele usvaja uporabimo vprašanje izbire: «Boš sedaj vstavil muco ali psa? » Besedo lahko spremenimo v komentar in rečemo: «Poglej, pes ima žogo!»
2. Razvoj jezikovnega razumevanja
Otroku povemo kateri kos sestavljanke naj pospravi, rečemo npr: «Sedaj vzemi kravo!» Navodilo lahko tudi razširimo: «Pospravi kokoš in ovco!»
Pri starejših otrocih, lahko igro spremenimo v uganke. Rečemo npr. «Pospravi tisto žival, ki laja!» ali pri večjih otrocih: «Pospravi vozilo, ki nam prihiti na pomoč, če kaj zagori!»
3. Učenje izmenjav
Veliko otrok želi sestavljati sestavljanke samostojno. Če jih želimo zaplesti v pogovor, se morajo najprej naučiti izmenjav. Pri sestavljanju sestavljanke tako prvi kos pospravi otrok, drugega pa mi, nato pa nadaljujeta v istem zaporedju.
4. Glagoli
Otroci običajno najprej uporabljajo samostalnike, vendar je pomembno, da jih naučimo tudi glagolov. Pri igri s sestavljankami lahko uporabimo veliko različnih glagolov: daj mi, vzemi, vstavi, obrni, poišči,…
5. Predlogi
Otroci usvajajo predloge v konkretnih situacijah in preko pogovora z nami. Tudi pri igri s sestavljanko lahko uporabimo različne predloge: «Poglej, kuža je nad miško. Jež je pod drevesom. Poišči žival, ki je ob mlaki.»
6. Odgovori na vprašanja
Pri igri s sestavljanko lahko uporabljamo različna vprašanja, npr. «Kaj počno miške na mizi?, Kaj boš pospravil sedaj? Kdo mjavka?»
7. Uporaba zaimkov
Veliko otrok na začetku o sebi govori v tretji osebi ednine in ne uporablja zaimka JAZ. V igri izmenjav ob sestavljanki lahko otroku pokažemo kako naj pravilno uporablja zaimka JAZ in TI.
Zapisala: LOGOPEDINJA KATJA